نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست مشترک با فراکسیون روحانیت مجلس گفت : پیش از این اجازه صورت گرفتن کار فرهنگی در بقاع متبرکه داده نمی شد اما اکنون برای این کار طبق مصوبه قانون از حق التولیة استفاده می شود.
 
به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری خانه ملت، روز سه شنبه،‌ 5 اسفند ماه جلسه مشترک فراکسیون روحانیت و نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
 
براساس این گزارش، حجت الاسلام علی محمدی در ابتدای این مراسم به بیان گزارشی از عملکرد سازمان اوقاف و امور خیریه پرداخت و با اشاره به اینکه بقاع متبرکه امامزادگان در سراسر کشور به حدود 8 هزار بقعه می رسد،‌ گفت: مقام معظم رهبری، بقاع متبرکه را قطب فرهنگی کشور می دانند که بر همین اساس ما برنامه های کشوری و استانی برای بقاع متبرکه گذاشته ایم.
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه به بیان برخی از این برنامه ها پرداخت و گفت: پیش از این تولیت موقوفات تنها برعهده اشخاص بود که در بعضی مناطق منجر به ورود انحراف،‌ خرافه،‌ صوفی گری و دراویش می شد که از زمانی که موقوفات زیر نظر سازمان اوقاف آمد، راه برای این انحرافات بسته شد.
 
وی در ادامه در خصوص چگونگی وضعیت بقاع متبرکه در ایام تعطیلات عید نوروز عنوان کرد: طبق برنامه ریزی صورت گرفته قرار شده است از تاریخ 28 اسفند امسال تا پایان تعطیلات، متولیان بقاع متبرکه برای خدمت رسانی به زوار و مسافرین در محل زیارتگاه ها حضور داشته باشند، این در حالی است که پیش از این در ایام تعطیلات عید،‌ خدام نیز به تعطیلات می رفتند.
 
حجت الاسلام محمدی در ادامه به برنامه ای که سازمان اوقاف برای مناسبت های سال آتی در بقاع متبرکه سراسر کشور دارد اشاره کرد و یادآور شد: در زمان ایام فاطمیه دوم قرار است، مسابقه ای تحت عنوان "یاس نبوی" با محوریت خطبه حضرت فاطمه زهرا (س) برگزار شود؛ همچنین در روز شهادت حضرت زهرا (س)، سخنرانانی به بقاع متبرکه سراسر کشور خواهند رفت و برنامه سوگواره یاس نبوی برگزار خواهد شد.
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور ادامه داد: در ماه مبارک رمضان نیز برنامه قرائت،‌ تفسیر،‌ آشنایی با مفاهیم قرآنی داریم که بسیاری از آنها از طریق تلویزیون سراسری یا شبکه های استانی پخش می شوند همچنین در بازه زمانی عید قربان تا غدیر برنامه هایی با محوریت خطبه حضرت رسول اکرم(ص) خواهیم داشت.
 
وی تصریح کرد: در زمان دهه اول محرم نیز برنامه های ملی و سراسری تحت عنوان "بصیرت عاشورایی" در بقاع متبرکه سراسر کشور برگزار می شود، ضمن اینکه تاکنون روحانیون در محل زیارتگاه های متبرکه حضور نداشتند که اعلام کردیم در قالب طرحی تحت عنوان "خیمه های معرفت" از 5 تا 8 نفر در این محل ها حضور یابند که با حضور روحانیون در بقاع متبرکه بساط صوفی گری برچیده می شود.
 
* حضور روحانیان مسلط به زبان خارجی در تخت جمشید
 
حجت الاسلام محمدی همچنین در خصوص حضور روحانیونی در تخت جمشید طی دو سال اخیر خاطرنشان کرد: از دو سال پیش تاکنون اوقاف طرحی را در تخت جمشید شیراز برگزار می کند که بر این اساس 12 روحانی آشنا به زبان های انگلیسی و عربی با حضور در این محل به گفتگو با توریست های خارجی می پردازند و به سوالات آنها پاسخ می گویند ضمن اینکه سه نوبت نماز جماعت در 5 الی 6 نقطه از تخت جمشید برگزار می شود.
 
وی ادامه داد: فتوای امام (ره) وجود دارد که متولی مختار است، حتی موقوف علیهم که ذینفع هستند نمی توانند نسبت به اقدامات متولی تصمیم گیری کنند که وقتی مشکلی در این زمینه به وجود می آید مردم متولی و اوقاف را جدا نمی کنند و همه را به نام اوقاف بیان می کنند در حالی که مشکلات ایجاد شده بعضا از طرف متولی ایجاد شده است.
 
حجت الاسلام محمدی افزود: کل مجموعه هایی که به آن موقوفه می گویند حدود 170 هزار مجموعه هستند که اگر مساجد را کنار بگذاریم 86 هزار و 836 موقوفه داریم؛ حال همین موقوفات دو دسته اند که قسمتی از آن انتفاعی بوده که درآمدی ندارد مثل یک بیمارستان یا مدرسه که کلا در خدمت مردم است و بخش دیگر که موقوفاتی تحت عنوان موقوفات منفعتی هستند که واقف مقرر می کند درآمدهای حاصل از آن صرف امور خیریه شود.
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در ادامه با بیان اینکه در گذشته بانک اطلاعاتی از موقوفات امامزادگان وجود نداشت، گفت: مسئولان سابق این سازمان می گفتند از سال 64 ایجاد بانک اطلاعاتی را آغاز کرده اند اما عملا اتفاقی نیفتاده بود که با استفاده از افراد مجرب در این زمینه تشکیل بانک اطلاعاتی را از تیرماه 89 شروع کردیم که در آن زمان همه می گفتند امکان دستیابی به این بانک اطلاعاتی غیرممکن است اما در نهایت امکان پذیر شد و اکنون یک بانک اطلاعاتی در این زمینه موجود است.
 
وی افزود: همچنین از آنجایی که سند اجاره ای یکسان در سراسر کشور نداشتیم ابلاغ کردیم که فرم واحدی درست شود که در حال حاضر هر موضوعی دارای سند است که بر همین اساس مشهد به عنوان یک نقطه آزمایشی انتخاب شد و بعد از موفقیت آن به بقیه شهرها، تجربه آن به سایر شهرها نیز انتقال یافت که هم اکنون 875 هزار سند اجاره در سامانه به ثبت رسیده است.
 
حجت الاسلام محمدی در ادامه با بیان اینکه با کار شبانه روزی سازمان اوقاف و امور خیریه توانستیم غیر از بودجه های دولتی چکی در سازمان اوقاف نداشته باشیم، تصریح کرد: همچنین حساب مرکزی در بانک ملی باز کردیم که پول امامزادگان و موقوفات از هم جدا شد همچنین در سال 91 اعلام کردیم افراد کل وقفنامه ها را بخوانند و نسبت به آن شهادت شرعی بدهند.
 
وی ادامه داد: تا پیش از این اجازه صورت گرفتن کار فرهنگی در بقاع متبرکه داده نمی شد اما اکنون برای این کار طبق مصوبه قانون از حق التولیة استفاده می شود.
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان با بیان اینکه دولت از سال 90 تا کنون حدود 300 میلیارد تومان برای مساجد در نظر گرفته است، گفت: با این حال تا کنون تنها حدود 37 میلیارد تومان یعنی حدود 12 درصد مبلغ به تصویب رسیده اختصاص یافته است.
 
* پژمان فر: مجلس برای حل مشکلات سازمان اوقاف از ظرفیت مناسبی برخوردار است
 
نصرالله پژمان فر در ادامه این نشست با بیان اینکه باید دید تاکنون تا چه مقدار از ظرفیت سازمان اوقاف و امور خیریه استفاده شده است، گفت: مجلس برای حل مشکلات سازمان اوقاف ظرفیت خوبی دارد اما به علت ضعف ارتباط معمولا در مجلس با هجمه هایی روبرو می شویم که در کمیسیون تلفیق نیز مشکلاتی به همین علت به وجود آمد که البته توانستیم در لحظه آخر 50 میلیارد برای مساجد پیش بینی کنیم.
 
* حسینی: تعداد دقیق حافظان و قاریان قرآن از سوی سازمان اوقاف اعلام شود
 
سید مرتضی حسینی نیز در ادامه نشست اظهار کرد: لازم است تعداد دقیق حافظان و قاریان قرآن در بسیج، سازمان تبلیغاتی اسلامی و کانون مساجد که دائم تکرار می شود، مشخص شود.
 
نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از طرفی در برخی موارد متولیان وقف مردم را اذیت می کنند، شاید شما نتوانید در کار متولیان دستی داشته باشید اما طبق وظیفه نظارتی که قانون بر عهده شما گذاشته است می توانید جلوی برخی ایرادات را بگیرید.
 
عضو فراکسیون روحانیت مجلس همچنین گفت: لازم است نسبت به تعیین اوقات ملاقات نمایندگان با مسئولان اوقاف نیز تجدید نظر صورت گیرد.
 
* حسینیان: لزوم استقلال سازمان اوقاف و امور خیریه کشور از دولت
 
روح الله حسینیان نماینده تهران در مجلس نیز در ادامه این نشست اشاره کرد: سوالی که پیش می آید این است که چرا اوقاف به دولت واگذار شده و آنها حق عزل و نصب ریاست آن را بر عهده دارند شاید لازم باشد صحبتی شود تا این نهاد به صورت مستقل و زیر نظر مقام معظم رهبری اداره شود.
 
* بیگی: از نیروهای جهادی در سازمان اوقاف استفاده شده است
 
روح الله بیگی نیز با اشاره به خدماتی که تاکنون در سازمان اوقاف و امور خیریه صورت گرفته است، یادآور شد: بنده از دوره قبلی ریاست سازمان اوقاف با این سازمان در ارتباط بودم که خوشبختانه حضور ریاست فعلی باعث ایجاد تحول در ساختار این نهاد شده است.
 
نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین به کارگیری نیروهای جهادی و ولایتمدار از ویژگی های این دوره است ضمن اینکه در عرصه عمرانی تا کنون کارهای بسیاری انجام شد و مشکل ارتباط مجلس با سازمان اوقاف نیز از یک ماه گذشته تا کنون بهبود یافته است.
 
* موسوی نژاد: لزوم تقویت ارتباط مجلس با سازمان اوقاف
 
سید مهدی موسوی نژاد همچنین در ادامه این نشست به ارائه مطالب مورد نظر خود پرداخت و گفت: لازم است ارتباط مجلس با سازمان اوقاف تقویت شود همچنین می توان سازمان اوقاف را با سازمان تبلیغات اسلامی ادغام کرد تا هرچه بهتر از ظرفیت های این دو سازمان استفاده شود.
 
* سالک: استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه جهت استفاده های فرهنگی
 
احمد سالک رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در این جلسه مشترک با بیان اینکه باید دید تا کنون روی موقوفات جدید چقدر کار شده است، مطرح کرد: برخی از امور در اوقاف به صورت تکراری صورت می پذیرد که اگر در این زمینه پیشنهادی از سوی این سازمان جهت رفع خلاء قانونی وجود دارد ارائه شود.
 
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از آنجایی که فرمان مقام معظم رهبری بر تبدیل بقاع متبرکه به بنیاد فرهنگی بوده است لازم است از این ظرفیت ها استفاده شود از این رو تخصیص تنها 20 درصد از سهم بودجه اداره اوقاف به امور فر هنگی کم به نظر می رسد.
 
رئیس کمیسیون فرهنگی و عضو فراکسیون روحانیت مجلس تصریح کرد: طرح تجهیز مساجد نیز در دستور کار کمیسیون فرهنگی قرار دارد که محوریت ان اوقاف است.
 
* سادات ابراهیمی: افزایش تعداد مبلغان شهرستان های در خطر نفوذ وهابیت
 
سید محمد سادات ابراهیمی نیز در ادامه این نشست تأکید کرد: لازم است از روحانیون در مناصب ادارات اوقاف شهرستان ها استفاده شود چرا که آنها در این زمینه از شرایط بهتری نسبت به افراد غیر روحانی برخوردار هستند.
 
نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین یکی از معضلات استان خوزستان حضور وهابیت در این استان است که اخیرا منجر به شهادت 2 تن از شهروندان شوشتری شده است لذا لازم است سازمان اوقاف نسبت به ارسال مبلغ به این شهرستان اقدام عاجل کند.
 
عضو فراکسیون روحانیت مجلس در پایان صحبت های خود یادآور شد: متأسفانه مشکلی که در شهرستان ها وجود دارد قیمت بالای قبور در برخی امامزادگان مشهور است که باعث بدبینی مردم به سازمان اوقاف می شود لذا لازم است نسبت به حل این مسأله نیز اقداماتی صورت گیرد.
 
* بحرینی: ارائه آمار از گردش مالی سالانه اوقاف صورت گیرد
 
محمدحسین حسین زاده بحرینی نیز در این نشست خواست آماری از گردش مالی سالانه اوقاف ارائه شود.
 
* سبحانی نیا: لزوم استفاده از روحانیون در مناصب مربوط به اوقاف
 
حسین سبحانی نیا نیز در ادامه این جلسه از اهتمام اداره اوقاف جهت ارتباط با مجلس تشکر کرد و گفت: حضور روحانیون در پست های اداره اوقاف ضروری به نظر می رسد.
 
سخنگوی فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بسیاری از مسئولان اوقاف در شهرستان ها از نمایندگان حوزه های انتخابیه برای برگزاری مراسم و سمینارها تقاضای کمک مالی می کنند که گاهی موجب بروز سختی هایی برای نمایندگان می شود.
 
* حجت الاسلام محمدی: برگزاری همایش وقف و رسانه در راستای دستیابی به اهداف امور وقفی
 
حجت الاسلام علی محمدی ، نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف در پایان به ارائه پاسخ به سوالات و مباحث مطرح شده از سوی نمایندگان پرداخت و گفت: متأسفانه موقوفات عام برای مساجد نداریم چرا که از 300 میلیارد تومان تعیین شده برای سازمان اوقاف تنها 12 درصد آن تخصیص داده شده است و اکنون شرایط به گونه ای است که اگر بخواهیم تمام موقوفات را نیز بفروشیم نمی توانیم هزینه ها را پرداخت کنیم.
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور ادامه داد: طی سال اخیر توانستیم همایشی تحت عنوان وقف و رسانه برگزار کنیم همچنین صداوسیما در زمینه وقف سریالی نمایش داد که باعث شد تعداد کثیری از مردم نسبت به امر وقف روی بیاورند لذا تمام توان خود را در حوزه وقف گذاشتیم اکنون نیاز داریم مجلس هم به امور وقف کمک کند تا بتوانیم به آنچه که از اهداف امور وقفی است دست پیدا کنیم.
/2759/